Oorzaken van kwaliteitsproblemen in China

Produceren in een land als China kan kwaliteitsproblemen met zich mee brengen. Vaak komt de oorzaak van deze kwaliteitsproblemen door concessies vanuit de fabrikant. Welke tekortkomingen zorgen ervoor dat er kwaliteitsproblemen bij de productie ontstaan? En hoe kan je deze voorkomen? In dit artikel geeft ik u een top vijf van de meest voorkomende oorzaken.

1 Productiefouten veroorzaakt door de fabrikant

Als het productiepersoneel van de fabrikant op grote schaal productiefouten heeft gemaakt, zal de fabriek opzoek gaan naar oplossingen. Het komen met oplossingen staat vanuit de fabrikant altijd in verband met zo min mogelijk verlies maken op het order. Als eerst wordt er een afweging gemaakt betreft de grote van de klant waarvoor wordt geproduceerd. Is het een belangrijke klant of is dit een klant die we mogelijk kunnen verwaarlozen?

In het tweede geval zal de fabriek nog gewoon proberen uit te leveren. Immers, wanneer de order al uit de haven is vertrokken en de betaling is voldaan is het een lastig proces om nog uw geld terug te krijgen. Wij kunnen deze fouten op tijd ontdekken doordat we lokaal aanwezig zijn bij de bron van uw productie. U heeft een veel sterkere onderhandelingspositie als de producten nog bij de fabrikant liggen en de restant betaling nog voldaan moet worden. Daarnaast ben je ten alle tijden op de hoogte van de werkelijke status van je productie.

2 Een (te) lage prijs betekend vaak ook lage kwaliteit

Bij een erg lage prijs gaat de fabrikant zijn winst pakken op een order door op kwaliteit in te leveren. Bij deze oorzaak is het dan ook van belang dat je de juiste ervaring bezit om te zien wanneer bij een onderhandeling de prijs een ondergrens heeft bereikt. Een fabrikant in China zal in het algemeen geen order afslaan, zij zullen eerder minder kwaliteit leveren met een te lage prijs. Simpelweg zal een fabriek in China nooit aangeven dat het voor een prijs te moeilijk is om een bepaalde kwaliteit te leveren. Ons lokale team in China gaat de onderhandeling aan met de fabrikant. Zij hebben de nodige ervaring om een onderhandeling scherp in te zetten met de juiste prijzen zonder in te leveren op kwaliteit.

Kwaliteitsproblemen in China - BlogFoto 1: Productie fout mogelijk vanwege besparing op kwaliteit.

3 Productiefouten als gevolg van hoge werkdruk

In China heeft een fabrikant te maken met lage en hoge productieseizoenen. In het algemeen zijn er twee periodes welke vrijwel altijd voor een overvolle productielijn zorgt. Het gaat hier over de maanden juli, september en de periode vóór Chinees nieuwjaar. Als gevolg van de vraag naar voorraad in de hoogtij dagen van de retail, is er in de maand juli en september een hogedruk op de productiecapaciteit. De overvolle productielijnen in de periode vóór Chinees nieuwjaar bestaan omdat vele bedrijven voordat heel China een maand vakantie heeft hun producten op transport willen hebben. Zo kan het afnemende bedrijf deze periode overbruggen.

Door het uitblijven van leveringen kan het zo zijn dat het afnemende bedrijf een periode weinig of geen handel heeft. Dit wil de fabrikant voorkomen om de zakelijke relaties niet te schaden door weinig producten te leveren. Hierbij is het ook belangrijk dat de Chinese fabrikant het jaar zo goed mogelijk wil afsluiten. Dit geld niet alleen voor het bestuur, maar ook voor de sales medewerker die graag nog zo veel mogelijk commissie wilt vangen voordat het jaar voorbij is. In deze periodes vinden dan ook de meeste concessies op kwaliteit plaats. Logisch gevolg hiervan is dat door de overvolle productielijnen en de druk op de werknemers meerdere kwaliteitsproblemen veroorzaken dan met een lagere werkdruk.

Deze kwaliteit concessie kan alleen voorkomen worden door kwaliteitscontroles in te zetten binnen het productieproces. In principe kan het bij een constatering van een kwaliteitsprobleem al te laat aangezien er geen ruimte is om nieuwe producten te fabriceren. Belangrijk is dus om zoveel mogelijk kwaliteitsproblemen te voorkomen in deze periode. Dit lossen wij vaak op door onze kwaliteitsinspecteurs naar de fabriek te sturen voor tussentijdse kwaliteitscontroles en in overleg met u een strakke planning neer te zetten die op deze drukke periode inspeelt.

Kwaliteitsproblemen in China - BlogFoto 2: Super man of Spider man?

4 Concessies vanuit een sales medewerker

Een sales medewerker bij een Chinese fabrikant werkt voor een vast loon per maand en ontvangt daar bovenop commissies over orders die zij binnen hebben gehaald. Dit is natuurlijk een goed systeem om je medewerkers te motiveren, echter heeft het ook een averechtse werking. Omdat de medewerkers hierdoor focussen op het zoveel mogelijk binnen halen van orders, wordt er minder aandacht besteed aan andere belangrijke zaken. Dat de gewenste kwaliteit en de leveringstijd zijn zoals de klant het wil, is hierdoor vaak niet meer de hoofdgedachte van een sales medewerker.

Dit komt het meeste voor bij bedrijven die hun orders plaatsen via Alibaba of andere dergelijke websites. Je krijgt contact met een hongerige sales medewerker of erger, een “trading company” die zich voordoet als de fabrikant. Het komt hierbij vaak voor dat deze partijen concessies doen in de eerlijkheid en duidelijkheid naar de klant toe om aan de wensen van de klant te kunnen voldoen. Dit allemaal maar om de order binnen te halen zodat u niet terug kan. Doordat wij lokaal een fabriek kunnen bezoeken, kunnen we ingecalculeerde beslissingen maken met welke fabriek we wel/geen zaken doen.

5 Kale facturen en offertes

Bij inkoop in China wordt men vaak geconfronteerd met kale en simpele offertes waarbij specificaties van producten zeer onduidelijk wordt aangegeven. Deze offertes bevatten vaak vrijwel geen kwaliteitsvoorwaarden of andere afspraken. Door die beperkte offertes uit te geven geeft de fabrikant zichzelf veel ruimte om aan de kwaliteit te sleutelen bij de productie van het product. Bijvoorbeeld als er geen overeenkomst wordt gemaakt over materialen van een frame, kan de fabrikant in principe zelf bepalen of een frame van slechtere kwaliteit wordt gemaakt. De fabrikant kan bijvoorbeeld ervoor kiezen schroeven van een goedkoper materiaal te gebruiken, dit alles doen ze in het kader om zo veel mogelijk winst te maken. Zo kan het product er aan de buitenkant er helemaal goed uitzien maar aan de binnen kant kan het een rotzooi zijn, dit kan een probleem worden voor onze Europese kwaliteitsstandaarden.

Het aannemen dat een sales medewerker nee zal zeggen wanneer iets niet kan is echt een beginnersfout in China. Op de offerte moeten alle punten zijn vermeld zodat u niet voor onaangename verrassingen komt te staan. Vaak raden wij ook aan om mondeling besproken ervan uitgaande dat de medewerker u heeft begrepen en alle eisen zal voldoen. Echter heeft een mondelinge overeenkomst geen enkele waarde in China.

Omdat mensen in het westen (naar mijn mening) neerkijken op Chinese sales medewerkers, verwachten ze in het algemeen ook niet een gedetailleerde offerte. Een kale offerte wordt eerder geaccepteerd omdat men ervan uit gaat dat dat de normale gang van zaken doen in China is.

Ons zorgvuldige team in China ziet er op toe dat er duidelijke vertaalslag wordt gemaakt van uw productspecificaties richting de fabrikant.

Kwaliteitsproblemen in China - Blog