Importeren uit Azië | Wat zijn de opties en waar moet ik op letten?

Niet alleen gaan mensen steeds vaker op reis naar Aziatische landen, ook de import uit Azië neemt enorm toe. Electronica, Textiel en nog veel meer andere producten worden dagelijks naar Nederland geïmporteerd. Wilt u ook producten laten vervoeren, van een Aziatisch land naar Europa? Dan zult u al snel merken dat hier meer bij komt kijken dan je in eerste instantie had gedacht. In deze blog proberen we u wat meer wegwijs te maken. Daarnaast bieden we onze klanten altijd volledige ontzorging op logistiek gebied, waarbij u steeds met één vaste partner te maken heeft. Laten we beginnen met een korte beschrijving van alle beschikbare transportmethodes:

Koerier levering/parcel post

Voor relatief kleinere zendingen is een door-to-door koerier levering/parcel post de meest geschikte transport methode. Deze zending woorden voornamelijk verzorgd door partijen als DHL,UPS, TNT of FedEx. De prijzen worden berekend op basis van gewicht en afmeting. Voor zendingen die maximaal 70-90 KG wegen en niet groter zijn dan 240cm (L) x 120cm (B) x 180cm (H) is het aan te raden om deze methode te gebruiken. Voor zendingen die deze nummers overtreffen is het vaak al veel voordeliger om naar luchtvracht of zeevracht te kijken. De grootse voordelen van deze verzendmethode zijn het gemakzucht en de snelle levertijd van 5-7 dagen (afhankelijk van de afzender). Het nadeel is simpelweg dat het de duurste verzendmethode is. Houdt er ook rekening mee dat deze zendingen ook gewoon ingeklaard moeten worden en dat je er dus ook invoerrechten en belasting over moet betalen. Deze inklaringen kunnen bij uitzondering ook vertragingen veroorzaken.

Luchtvracht

Als u luchtvracht gebruikt, wordt de prijs berekend op basis van het gewicht van uw verzending. Als u zeevracht gebruikt, wordt de prijs berekend op basis van volume (kubieke meters). Als bijvoorbeeld uw zending 500kg weegt en 3 kubieke meter inneemt, kunt u ervan uitgaan dat luchtvracht 10-15 keer zo duur zal zijn als zeevracht. Het grootste voordel van luchtvracht is dat het de snelste optie is om je goederen in Nederland te krijgen. Bij zendingen met een totaalgewicht tot +/- 150-200 kilo is het verschil met LCL zeevracht vaak te overzien. Van deur tot deur kunt u erop rekenen dat uw import uit bijvoorbeeld China zo’n 10 dagen duurt via luchttransport. Het nadeel van luchtvracht is dat het veruit de duurste methode is.

Zeevracht

Bij zendingen vanaf ongeveer 1 M3 (150-170 kilo) is het interessant om te overwegen uw zending via zeevracht te laten versturen. Van deur tot deur kunt u erop rekenen dat uw import uit bijvoorbeeld China zo’n 35-40 dagen duurt via zeevracht. Zeevracht is mogelijk voor LCL (less than container load), FCL (full container load), 20ft en 40 ft containers zendingen. Wij zoeken altijd naar de meest efficiënte en voordelige route, zodat u niet onnodig veel betaalt voor transport. Met onze goede contacten met rederijen en inklaringsagenten kunnen uw goederen snel en veilig afgeleverd worden.

Treintransport

Naast zee- en luchtvracht bestaat er nog een aantrekkelijke methode voor het transporteren van goederen tussen China en Europa: treintransport. Van deur tot deur kunt u erop rekenen dat uw import uit China zo’n 14-18 dagen duurt via treintransport. De grote voordelen van treintransport zijn o.a.: snellere levertijden, beter voor het milieu en goedkopere prijs t.o.v. luchttransport. Vanwege het kostenplaatje kiezen de meeste bedrijven echter toch het liefst voor zeevracht, maar voor bedrijven met hoogwaardige goederen is treinsport zeer interessant. De kortere transittijd leidt namelijk tot een hogere rotatie en dus tot minder voorraden in de keten waardoor bedrijven werkkapitaal vrijmaken en hun kapitaalkosten verlagen. Treintransport staat nog in de kinderschoenen, maar zal naar verwachting steeds vaker de voorkeur gaan krijgen in de toekomst. Lees hier meer over treintransport: https://www.nl.dsv.com/nl-NL/expert-insights/containervervoer-per-trein-van-en-naar-china. Sinds kort is het ook mogelijk om LCL zendingen met de trein te vervoeren. Zoals u wellicht al weet, investeert de Chinese regering sinds 2013 flink in het heropenen van de zijderoute. Het doel is vooral dat alle betrokken landen gaan profiteren van nóg betere verbindingen. Meer hierover: https://www.kolibrilogistiek.nl/verzenden/import-uit-azie-via-lucht-of-zeevracht/

Importeren uit Azië – Kostenverschillen in kaart gebracht door DSV (indicatieve prijzen)

Waar moet u op letten?

Het kan verleidelijk zijn om uw fabrikant de verzending van Azië naar Nederland te laten regelen. Het probleem hierbij is echter dat onvoorziene kosten vaak de kop opsteken voordat u uw goederen in ontvangst kan nemen, en dat deze kosten vaak de vrachtkosten overstijgen indien u zelf de verzending had geregeld. Ons advies is daarom dat u vracht vanuit China aankoopt onder FOB (zeevracht) of EXW (luchtvracht) handelsregels. Als u onverwachte kosten in Nederland wilt vermijden, zorg dan dat u een all-in prijs (DDP prijs) krijgt.

Daarnaast geven vrachtvervoerders vaak transittijden tot aan de dichtsbijzijnde haven. Hierdoor zijn mensen vaak teleurgesteld wanneer ze te weten komen dat ze hun goederen pas later krijgen dan verwacht, omdat accijnzen en douanecontroles, plus levering, nog extra tijd in beslag nemen.

Ook moeten alle goederen buiten EU eerst ingeklaard worden bij de douane. Dit betekent dat je bij het importeren uit Azië ook invoerrechten en heffingen over de goederen moet betalen, voordat deze verder verhandeld mogen worden. Hou er rekening mee dat dit een complexe handeling is. Door dit proces te laten ontzorgen kan er veel tijd bespaart worden en komt u niet voor onverwachts hoge douanekosten of boetes te staan.

JDLsourcing maakt produceren in Azië en importeren vanuit Azië makkelijker en minder tijdrovend. Hierdoor kunt u zich focussen op uw kernactiviteiten. We lichten graag voor u toe wat we kunnen betekenen.