Importeren uit Azië - Welke opties zijn er en waar moet u op letten?

Importeren uit Azië | Wat zijn de opties en waar moet ik op letten?

Steeds meer bedrijven en particulieren laten hun producten produceren in landen zoals China. Mede hierdoor, neemt de import vanuit Azië enorm toe. Elektronica, textiel, onderdelen en nog veel meer andere producten worden dagelijks naar Nederland geïmporteerd vanuit Azië. Ben jij nou van plan oom uw producten te importeren vanuit een Aziatisch land naar Europa? Dan ben je hier op het juiste adres! In deze blog gaan we het hebben over verschillende verzend methodes en zaken waarop je moet letten bij het importeren uit Azië. Daarnaast lichten we toe wat JDLsourcing hierin kan betekenen voor jouw bedrijf.

Koerier levering/parcel post

Als je ervoor kiest om een relatief kleinere zendingen te laten importeren uit Azië, is een door-to-door koerier levering/parcel post de meest geschikte transport methode. Deze zendingen worden voornamelijk verzorgd door partijen als DHL, UPS, TNT of FedEx. De prijzen worden berekend op basis van gewicht en afmeting. Voor zendingen die maximaal 70-90 KG wegen en niet groter zijn dan 240cm (L) x 120cm (B) x 180cm (H) is het aan te raden om deze methode te gebruiken. Voor zendingen die deze nummers overtreffen is het vaak al veel voordeliger om naar luchtvracht of zeevracht te kijken. De grootse voordelen van deze verzendmethodes zijn het gemakzucht en de snelle levertijd van 5-7 dagen (afhankelijk van de afzender). Het nadeel is simpelweg dat het de duurste verzendmethode is. Houdt er ook rekening mee dat deze zendingen ook ingeklaard moeten worden en dat je er dus ook invoerrechten en belasting over moet betalen. Deze inklaringen kunnen bij uitzondering ook vertragingen veroorzaken.

Luchtvracht

Als je luchtvracht gebruikt voor het importeren uit Azië, wordt de prijs berekend op basis van het gewicht van uw verzending. Als je zeevracht gebruikt, wordt de prijs berekend op basis van volume (kubieke meters). Als bijvoorbeeld jouw zending 500kg weegt en 3 kubieke meter inneemt, kan je ervan uitgaan dat luchtvracht 10-15 keer duurder zal zijn dan zeevracht. Het grootste voordeel van luchtvracht is dat het de snelste optie is om je goederen in Nederland te krijgen. Bij zendingen met een totaalgewicht tot +/- 150-200 kilo is het verschil met LCL-zeevracht vaak te overzien. Van deur tot deur gerekend kan je erop rekenen dat jouw import uit bijvoorbeeld China zo’n 10 dagen duurt via luchttransport. Het komt er dus op neer dat als je wilt importeren uit Azië via luchtvracht dat het veruit de duurste methode, maar ook de snelste methode is.

Zeevracht

Als je graag via zeevracht uw producten zou willen importeren uit Azië is het interessant om vanaf ongeveer 1 M3 (150-170 kilo) te overwegen om jouw zending via zeevracht te laten versturen. Van deur tot deur kan je erop rekenen dat jouw import uit bijvoorbeeld China zo’n 35-40 dagen duurt via zeevracht. Zeevracht is mogelijk voor LCL (less than container load), FCL (full container load), 20ft en 40 ft containers zendingen. Hierbij is het aan te raden om altijd naar de meest efficiënte en voordelige route te zoeken, zodat u niet onnodig veel betaalt voor transport.

Treintransport

Naast zee- en luchtvracht bestaat er nog een aantrekkelijke methode voor het importeren uit Azië naar Europa: treintransport. Van deur tot deur kan je erop rekenen dat uw import uit China zo’n 14-18 dagen duurt via treintransport. De grote voordelen van treintransport zijn o.a.: snellere levertijden, beter voor het milieu en goedkopere prijs t.o.v. luchttransport. Vanwege het kostenplaatje kiezen de meeste bedrijven echter toch het liefst voor zeevracht, maar voor bedrijven met hoogwaardige goederen is treintransport zeer interessant. De kortere transittijd leidt namelijk tot een hogere rotatie en dus tot minder voorraden in de keten waardoor bedrijven werkkapitaal vrijmaken en hun kapitaalkosten verlagen. Treintransport staat nog in de kinderschoenen, maar zal naar verwachting steeds vaker de voorkeur gaan krijgen in de toekomst. Lees hier meer over treintransport: https://www.nl.dsv.com/nl-NL/expert-insights/containervervoer-per-trein-van-en-naar-china. Sinds kort is het ook mogelijk om LCL-zendingen met de trein te vervoeren. Zoals u wellicht al weet, investeert de Chinese regering sinds 2013 flink in het heropenen van de zijderoute. Het doel is vooral dat alle betrokken landen gaan profiteren van nóg betere verbindingen. Meer hierover: https://www.kolibrilogistiek.nl/verzenden/import-uit-azie-via-lucht-of-zeevracht/

Importeren uit Azië – Kostenverschillen in kaart gebracht door DSV (indicatieve prijzen)

Waar moet je op letten?

Het kan verleidelijk zijn om jouw fabrikant de verzending van Azië naar Nederland te laten regelen. Het probleem hierbij is echter dat onvoorziene kosten vaak de kop opsteken voordat je jouw goederen in ontvangst kan nemen, en dat deze kosten vaak de vrachtkosten overstijgen indien je zelf de verzending had geregeld. Ons advies is daarom altijd om je producten uit China FOB in te kopen. Als je importeert uit Azië en je graag onverwachte kosten in Nederland wilt vermijden, zorg dan dat je een all-in prijs (DDP-prijs) krijgt. Wij bieden onze klanten vrijwel altijd DDP prijzen.

Daarnaast geven vrachtvervoerders vaak transittijden tot aan de dichtstbijzijnde haven. Hierdoor zijn mensen vaak teleurgesteld wanneer ze te weten komen dat ze hun goederen pas later krijgen dan verwacht, omdat accijnzen en douanecontroles, plus levering, nog extra tijd in beslag nemen.

Ook moeten alle goederen buiten EU eerst ingeklaard worden bij de douane. Dit betekent dat je bij het importeren uit Azië ook invoerrechten en heffingen over de goederen moet betalen, voordat deze verder verhandeld mogen worden. Hou er rekening mee dat dit een complexe handeling is. Door dit proces te laten ontzorgen kan er veel tijd bespaard worden en kom je niet voor onverwachts hoge douanekosten of boetes te staan.

Importeren uit Azië via JDLsourcing

Zoals je ziet kan het importeren uit Azië vrij complex zijn en veel onverwachte kosten en tijd met zich meebrengen. Het is dan ook erg aan te raden om het importeren van uw producten uit Azië te laten doen door een specialist. Hiermee bespaar je een hoop tijd en kosten zodat je jezelf meer kunt focussen op de kernactiviteiten van jouw business.

JDLsourcing maakt produceren in Azië en importeren vanuit Azië makkelijker en minder tijdrovend. Wij zoeken altijd naar de meest efficiënte en voordeligste route, zodat je niet onnodig veel betaalt voor transport. Met onze goede contacten met rederijen, expediteurs en inklaringsagenten kunnen jouw goederen snel en veilig afgeleverd worden.

Daarnaast is JDLsourcing gespecialiseerd in producten laten produceren in China en Europa. Met jarenlange ervaring en de juiste kennis heeft JDLsourcing vele klanten blij mogen maken met de naar wens opgeleverde producten die geproduceerd zijn in China. JDLsourcing ontneemt al jouw zorgen voor het gehele inkoopproces, denk hierbij aan het zoeken naar een leverancier, het laten produceren van het product en de logistiek met daarbij de benodigde controles. Voor meer informatie over produceren in China kunt u terecht op onze produceren in China blog.

Bent u klaar om uw product te produceren in China? Neem dan contact op voor een offerte op maat.

    U kunt ook een uitgebreidere offerteaanvraag versturen.

    Formulier inklappen