Hoe je fabrieken en leveranciers in Azië moet benaderen.

Hoe je fabrieken en leveranciers in Azië moet benaderen.

Laten we eerlijk zijn, communiceren met fabrikanten en leveranciers in Azië kan een nachtmerrie zijn. Je staat voor taalbarrières, verschillende tijdzones, cultuurverschillen en verschillende kwaliteitsbegrippen. Als je vanaf het begin duidelijke communicatie en processen vastlegt met fabrikanten en leveranciers, is er een kans dat je productie in Azië geen succes gaat worden. Als uitbestedende partij moet u niet alleen mensen managen, maar u moet ook uw product gedurende de volledige productiecyclus managen.

Het managen van uw product gedurende deze cycles kan alles beteken. Van het contact met een engineer die doorgeeft aan de fabriek wat voor aanpassingen er gedaan moeten worden voor de pre-production sample tot het verschepen van de goederen naar Nederland. Wanneer uw product op het spel staat, is het verstandig om volgende onderwerpen in gedachte nemen wanneer je besluit om met fabrikanten en leveranciers in Azië te gaan werken:

1 Bepaal je contactpersoon & communicatiemiddel..

Wanneer u voor het eerst contact hebt met een potentiële fabrikant of leverancier, is het van cruciaal belang om manieren van communiceren op te stellen. Ik raad aan om ten minste twee methodes (bijv e-mail & Skype) en ten minste twee contactpersonen binnen de fabriek te raadplegen wanneer u overweegt met een fabriek/leverancier samen te werken. We hadden bijvoorbeeld eens een klant die zelf een fabrikant probeerde te vinden. Uiteindelijk stopte de sales representative waar deze contact contact mee had met zijn baan. Toen deze sales representative wegging, nam ze alle informatie mee die ze met haar hadden gecommuniceerd over het product. Hierdoor kon de klant weer vanaf het begin beginnen.

2 Zorg voor duidelijke productspecificaties!

Een product moet eerst op papier bestaan voordat deze nauwkeurig door een fabrikant kan worden geproduceerd. Fabrikanten verwachten dan ook dat klanten alle relevante informatie kunnen verstrekken. Ze nemen meestal geen verantwoordelijkheid om dit te doen. De benodigde specificaties verschillen uiteraard per product. Enkele voorbeelden van benodigde productspecificaties zijn:
– Product kleurcodes (PMS of RAL)
– Maattabellen
– Afmetingen
– Gewicht
– Logo’s
– Stof samenstelling (100% katoen).
– Design bestanden (.ai / pdf formaat)
– CAD of andere tekeningen
– Fysieke referentie samples.

3 Dubbelcheck alles.

Dit zou een vuistregel moeten zijn. Controleer alle informatie minstens twee keer. Dit betekent dat je bepaalde zaken vaak via e-mail checkt en vervolgens bevestigt via Skype/Whatsapp/Wechat.

4 Bestel altijd een sample voordat u begint met massaproductie.

Het ontwikkelen van pre-productie samples is de perfecte manier om de kwaliteit van uw nieuwe ontwerp en de mogelijkheid van de fabrikant om het te produceren te testen. Het kan helpen fouten op te sporen en te verbeteren voordat het te laat is.

5 Altijd blijven opvolgen.

Als u zover bent gekomen dat u met de productie kunt beginnen, moet u dagelijks checken of alles volgens plan verloopt. Hoewel het misschien irritant klinkt, zorgt het checken bij een fabrikant ervoor dat uw project prioriteit blijft. Zo kunt u proberen ervoor te zorgen dat fabrikanten op de hoogte blijven van deadlines en dat zij u op de hoogte houden als er problemen ontstaan. Het ergste scenario wat u kunt krijgen is dat je pas drie weken later achter een probleem komt omdat je te weinig met de fabrikant hebt gecommuniceerd.

 

Fabrieken en leveranciers in Azië - Blog